Przed pokazem Philipiaka |
Od dość dawna nie byłem na żadnym pokazie.
Skorzystałem zatem z zaproszenia od firmy Philipiak Milano. Zanim opowiem o
przebiegu prezentacji, wspomnę o samym procesie werbowania na spotkanie. Trzy
tygodnie wcześniej odebrałem telefon z nieznanego numeru. Rozmówca zachęcał
mnie do wzięcia udziału w pokazie, kusząc atrakcyjnymi prezentami za sam fakt
obecności. Dałem się namówić, choć z doświadczenia wiedziałem, że nie dowiem
się niczego nowego. Ciekaw jednak byłem, czy nadal stosowane są te samy metody
wciskania towaru, z którymi miałem do czynienia na początku lat dziewięćdziesiątych,
kiedy to sam parałem się tym zajęciem. Po paru dniach nadeszło kolorowe
zaproszenie. Dla czterech osób! Trzy dni przed pokazem zadzwoniła konsultantka,
aby upewnić się, że na pewno przyjdę. Usilnie przy tym namawiała, abym
wykorzystał pozostałe trzy miejsca, namawiając do przyjścia na spotkanie
znajomych.
Przyjrzałem się dokładnie kuponom dołączonym do
zaproszenia. Napisane było tam, że zgody na przetwarzanie danych osobowych oraz
na używanie numeru telefonu do celów
marketingu bezpośredniego są dobrowolne. Jednakże linijkę niżej zaznaczono, że
warunkiem otrzymania prezentu w trakcie pokazu jest wyrażenie zgody na
powyższe.
Prowadzący był doskonale przygotowany. Twierdził, że
pracuje dla Philipiaka już od osiemnastu lat. Na sali obecnych było 45 osób, głównie w podeszłym
wieku. A co ciekawe, 13 z nich deklarowało, iż posiada już naczynia Philipiaka.
Obejrzeliśmy najpierw materiały filmowe, w których pokazano Annę Lewandowską i
Karola Okrasę. Oczywiście oboje byli zachwyceni produktami Philipiaka. Z innego
filmiku mogliśmy dowiedzieć się o procesie technologicznym produkcji garnków.
Dopiero potem rozpoczęła się właściwa prezentacja. Prowadzący dużo mówił
najpierw o tym, jak bardzo ważny jest zdrowy tryb życia, a zwłaszcza właściwe
odżywianie. Było więc trochę o szkodliwości smażenia na tłuszczu czy gotowania
warzyw w wodzie, nadużywaniu soli i tp. Dla równowagi prezentowane były zalety
soków z wyciskarki i walory potraw gotowanych na parze. Nie obeszło się też bez powoływania się na dietę dr Ewy Dąbrowskiej. Wszystko to brzmiało
racjonalnie i trudno byłoby do czegoś się doczepić.
Po kilkudziesięciu minutach teoretycznego
przygotowania nadszedł czas na zaprezentowanie produktów mających pomóc nam w
zachowaniu dobrego zdrowia. Pierwsza informacja była dość szokująca - komplet
garnków Philipiaka kosztuje 9870 zł. Kolejne też nie nastrajały optymistycznie:
wyciskarka do soków - 3500 zł, patelnia diamentowa - dwa lub trzy tysiące zł (w
zależności od wielkości), rondle po tysiąc złotych, gęsiarka - 4600 zł.
Oczywiście - jak zapewniał prowadzący - wszystkie te wyroby wyprodukowane są ze
stali chirurgicznej, więc ich cena musi być wysoka. Zresztą, co znaczy wysoka?
Czy zdrowie ma cenę? A czy nie wydajemy więcej na papierosy i inne używki? A garnki
objęte są gwarancją na ćwierć wieku! Poza tym można nabyć je na raty, których RRSO
wynosi jedynie 7%.
Potem przyszła pora na rozdawanie wizytówek. Po ich
rozdaniu prowadzący ogłosił losowanie. Jeżeli ktoś na wizytówce miał taki sam
numer, jaki wyczytał prezenter, to miał okazję nabyć komplet garnków nie za
9870 zł, lecz za 6970 zł. Do tego zupełnie za darmo patelnię diamentową małą
(cena 2000), wyciskarkę do soków (cena 3500) plus gęsiarkę (cena 4600). Jak
łatwo wyliczyć, potencjalny nabywca zyskiwał aż 13 000 zł.
Były też inne promocje, np. kupon uprawniający do
zniżki w wysokości 40 procent, jeżeli ktoś zdecyduje się na zakup w podczas
pokazu lub 10 procent, gdy podejmie decyzję o zakupie w ciągu siedmiu dni.
Oferowane prezenty za udział w prawie trzygodzinnym spotkaniu
to żelazko, wkrętarka lub blender - wszystko kiepskiej jakości. W zaproszeniu
była mowa jeszcze o plecakach, kijkach Nordic Walking i parasolach, ale ja nie
widziałem tych gadżetów.
Trzeba jednak przyznać, że prowadzący nie był namolny.
Owszem, stosował różne sztuczki marketingowe, ale nikogo do niczego nie
zmuszał. Dziwię się więc trochę osobom narzekającym na różnych forach, że ktoś
wcisnął im garnki - jak piszą - a oni potem nie mogą ich zwrócić. Z drugiej
strony biorę poprawkę na podeszły wiek klientów i związane z nim dolegliwości:
wolniejsze przetwarzanie informacji i podatność na sugestie. Niestety, to
właśnie ta grupa wiekowa jest targetem dla wszystkich firm organizujących
podobne pokazy.
Może zabrzmi to
brutalnie, ale po co człowiekowi u schyłku życia drogie garnki z 25-letnią
gwarancją?
Prezenty od Philipiaka |